Geplaatst op 10-2-2024 door Suzanne
In een tijd waarin influencer marketing steeds ongeloofwaardiger lijkt te worden, is het vinden van authentieke samenwerkingen van onschatbare waarde. Als leverancier van gecertificeerde, 100% natuurlijke en vegan huidverzorgingsmerken voor retail, webshops en schoonheidssalons, begrijpen wij hoe cruciaal het is om een vruchtbare samenwerking te realiseren om bekendheid te creëren en of uw missie te delen. Daarom delen wij in dit artikel antwoorden op vragen die wij gesteld hebben aan Adriana van moedersmetdromen.nl. Voor INIKA Organic en Green People werken wij al een langere periode met veel plezier met haar samen. Dit kan u inspireren en helpen bij het vinden van de juiste samenwerkingen voor uw bedrijf.
Wie is Adriana Ljubic?
Adriana (31), een gepassioneerde moeder en content creator, terug van een wereldreis met haar twee jonge kinderen. Ze inspireert moeders met dromen via haar ervaringsgerichte blog, moedersmetdromen.nl. Hoewel ze haar bachelor in Communicatie behaalde, vond ze nooit echt haar roeping in traditionele banen. Haar verlangen naar ondernemerschap groeide, gedreven door het gevoel van beperking en de drang naar vrijheid. Voor Adriana gaat het leven niet alleen om werk en vakantie, maar om het koesteren van kostbare momenten met haar kinderen en partner, en het ten volle beleven van het leven.
Hoe belangrijk is het om samenwerkingen te realiseren die qua waarden op elkaar aansluiten?
Ten eerste zakelijk gezien is het als influencer bij het ontwikkelen van een samenwerking belangrijk dat alle aspecten kloppen. De visie die u als webshop, schoonheidssalon of cosmetica merk wilt uitstralen, hoort ook terug te komen bij de waarden en authenticiteit die de influencer uitstraalt. Hierdoor heeft u een grotere kans op hogere conversie, omdat zowel wat de influencer uitstraalt overeenkomt met uw bedrijf. Volgers voelen dan sneller een connectie met uw merk, webshop of schoonheidssalon dat gepromoot wordt. Misschien nog wel belangrijker: u wilt altijd samenwerken met een influencer waarbij u een goede klik en goed gevoel heeft. Waarmee u kunt sparren en duidelijk kunt aangeven wat u wilt en visa versa. Vertrouwen in elkaar is belangrijk zodat u weet dat de influencer goede kwaliteit levert. Uiteindelijk is een langdurige samenwerking het meest vruchtbaar. Hoe vaker een volger een huidverzorgingsmerk, webshop of schoonheidssalon voorbij ziet komen, hoe eerder geneigd zij zullen zijn dat bedrijf te gaan volgen.
Hoe kan een verkeerde samenwerking je geloofwaardigheid als influencer schaden en andersom?
Als influencer: als influencer is het altijd belangrijk om vragen te stellen. Is het een goed huidverzorgingsproduct? Is het betrouwbaar, werkt het echt en hoe weet ik dat het echt werkt? Mag de influencer de producten uitproberen? Hoe lang zou het moeten duren voordat het product, in dit geval huidverzorging, resultaat zou moeten geven? Wat als het product niet bevalt? Als de influencer dit soort vragen stelt, is er een grotere kans dat zij betrouwbare volgers heeft. Omdat ze zorgvuldig zijn in het promoten van betrouwbare producten. Als een influencer regelmatig iets promoot wat niet in de smaak valt bij de volger verliest hij/zij de betrouwbaarheid van de volgers.
Als bedrijf: Het zegt niet alles over een betrouwebare following, wanneer een influencer deze vragen niet stelt. Maar als u een keuze hebt tussen 2 influencers, dan adviseren wij te kiezen voor diegene die de meeste vragen stelt. Ik denk dat een influencer niet snel de geloofwaardigheid van jouw bedrijf kan schaden, wees daar niet bang voor. Bij een verkeerde samenwerking zal het vooral zijn dat een influencer te weinig promoot en of geen sterke teksten gebruikt. Volg een influencer een tijdje voordat u een samenwerking aangaat. Zo kunt u zien of er teveel gepromoot wordt en oprecht is in haar/zijn uitingen. Maar u kunt ook zien of haar/zijn werk (en vooral de tekst) past bij wat u graag wilt uitstralen.
Wat zijn cruciale stappen bij het beoordelen van de geloofwaardigheid en relevantie van een merk voordat je ermee samenwerkt?
Als influencer bekijk ik meerdere factoren. Ik start altijd met het bekijken van de Instagram van het merk. Ziet deze er professioneel uit? Ik check de tags zodat ik kan bekijken of zij al eerdere samenwerkingen heeft gedaan. Ik controleer de uitstraling, past dit bij mijn account en vooral bij mijn doelgroep. Daarnaast beoordeel ik de website van het merk. Ziet deze er professioneel uit? Anders converteert het alsnog niet, hoe goed mijn content ook is. Maar ook bekijk ik de visie, waar het bedrijf gevestigd is en wie is de eigenaar? Ook controleer ik reviews en stel ik kritische vragen aan het bedrijf over de producten, en over het idee van de samenwerking. Het belangrijkste waar het altijd mee begint is of het iets is iets wat ik zelf ook echt zou gebruiken. Als dat niet zo is, dan wijs ik de samenwerking af. Oprechte enthousiasme komt alleen over als je ook zonder samenwerking de producten zou aanschaffen.
Hoe zorg je dat gesponsorde content naadloos aansluit bij de missie van het huidverzorgingsmerk, webshop of schoonheidssalon?
Als bedrijf (en de meeste doen dit) zorgt u dat de influencer alle belangrijke informatie heeft over uw huidverzorgingsmerk, webshop of schoonheidssalon. Deel uw visie en missie, geef aan wat u graag wilt uitstralen en welke waarden u belangrijk vindt. Als dit niet in de briefing wordt genoemd, is het belangrijk voor een influencer om deze informatie van de website te halen (vaak staat daar een visie en missie). Maar vooral belangrijk om nadrukkelijk te vragen of er voorkeuren zijn bij de uitingen van de content. Heeft het product een gebruiksaanwijzing (bijv. het zijn meerdere huidverzorgingsproducten die in een bepaalde volgorde aangebracht dienen te worden, geef dit dan duidelijk aan, ook als u denkt dat de influencer dit wel weet.
Hoe kun je als influencer transparant blijven zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit van je boodschap?
Door eerlijk te blijven over alle aspecten. De samenwerking met INIKA Organic voor Biocare Products is gestart vanuit een huidprobleem die ik had: hyperpigmentatie in mijn gezicht. Ik ontving naast de producten ook huidadvies om ook uit de zon te blijven. Dit is nadrukkelijk benoemt in de uitingen, dat dit ook een belangrijke factor was dat de pigmentvlekken verdwenen. We maakte afspraken dat ik het traject nauwgezet zou volgen door voor een na foto’s te maken. Zodat ik heel transparant kon zijn naar mijn volgers toe. Daarnaast kun je als influencer ook transparant zijn over hoe de samenwerking tot stand is gekomen en je volgers meenemen in dat proces.
Welke strategieën hanteer je zodat volgers gaan vertrouwen op je aanbevelingen?
Door regelmatig te laten zien dat je echt gebruik maakt van de producten op een langere termijn. Daarom is een langdurige samenwerking het meest waardevol. Zeker als het gaat om natuurlijke huidverzorging. Een influencer met veel volgers die 1 story plaatst levert amper en vaak zelfs geen bestellingen op terwijl een bedrijf veel geld moet neerleggen voor een samenwerking met een influencer die veel volgers heeft.
Wat zijn dé rode vlaggen voor huidverzorgingsmerken, webshops of schoonheidssalons bij het aangaan van samenwerkingen met influencers?
Er zijn ontzettend veel influencers die volgers kopen. U kunt dit controleren door te kijken naar engagement rates. Kijk naar het bereik, de likes en reacties. Een account die transparant is heeft niets te verbergen. Wanneer reacties zijn uitgezet is er een grote kans dat ze volgers hebben gekocht. Kijk ook naar de afspeelgebeurtenissen bij reels (dat is het cijfer wat je ziet als je kijkt bij het reels overzicht). Een influencers met 20.000 volgers, met 2000 afspeelgebeurtenissen gemiddeld? Dan klopt dit niet. Kijk naar het aantal likes en reacties. Vraag om een mediakit aan de influencer. Hierin staat uitgebreide informatie over de statistieken wat u kunt controleren door dit te vergelijken met de cijfers van het account van de influencer.
Bekijk of de influencer alleen maar samenwerkingen deelt op het account, wat u kunt terug zien op de feed. Wordt er ook andere content gedeeld dan komt dit veel betrouwbaarder over. Ga dus alleen samenwerkingen aan met influencers die ook andere content delen.
Hoe meet je de effectiviteit van je samenwerkingen?
U zou kunnen werken met een kortingscode (langdurig bijv.) om te kijken hoeveel bestellingen er binnenkomen via de influencer. Een affiliatelink is betrouwbaar, maar om echt te tracken wat eruit komt, werkt een kortingscode beter. Met een affiliatelink kan iemand erop klikken, maar veel later tot aankoop overgaan. Noteer het aantal volgers en de groei hiervan na iedere keer dat een influencer over uw huidverzorgingsmerk, webshop of schoonheidssalon post.
Tot slot, wat kun je doen om het vertrouwen te vergroten bij een samenwerking?
Zorg dat uw briefing, visie en missie compleet is. Denk na over wat u verwacht van de influencer, en welke waarden wilt u benadrukken van uw huidverzorgingsmerk, webshop of schoonheidssalon. Zo kan de influencer daar mee gaan werken. Geef genoeg ruimte voor de influencer om dit om te buigen naar wat past bij zijn/haar profiel. Maak een plan, stem dit op elkaar af en maak hier afspraken over. Noteer een evaluatie moment, zodat contact momenten zijn waarin de influencer haar statistieken deelt en u zelf als huidverzorgingsmerk, webshop of schoonheidssalon ook.
Content creatie is een mooi middel om uw merk, webshop of schoonheidssalon meer in het licht te zetten. Er zijn hele goede en leuke influencers, die prachtige content kunnen maken voor uw bedrijf. Het is een investering in tijd en geld. Maar u als uitrekent hoeveel klanten u nodig heeft om de kosten te dekken dan weet u ook wat het financiële investering moet zijn om op lange termijn te blijven samenwerken.
Kortom, het belang van samenwerking met influencers blijft onmiskenbaar voor het verspreiden van uw missie en het vergroten van uw bereik. Echter, laten we niet vergeten dat het klakkeloos verzenden van producten en het hopen op een vermelding niet voldoende is. Laten we samen creatief denken, leuke evenementen organiseren en op die manier duurzame en authentieke relaties opbouwen met influencers die uw merk echt vertegenwoordigen.