Inloggen
NederlandsNederlands

Ondernemer in beeld | Jeanine van INDISHA

Ondernemer in beeld | Jeanine van INDISHA
Geplaatst op 16-3-2022 door Marlou
Elke maand staan 2 ondernemers in de spotlight bij Biocare Products en mogen zij hun ondernemers verhaal vertellen in onze nieuwe reeks: Ondernemer In Beeld. In dit interview vertellen zij hun drijfveer om te ondernemen, de ambities en wat er achter de schermen van het bedrijf gebeurt. Met deze week in de spotlight onderneemster Jeanine van winkel & salon INDISHA

Hoe is INDISHA ontstaan, wist je allang dat je wilde ondernemen?


Met gezonde voeding was ik al een tijd bezig, ik had zelfs een concept geschreven voor een eat in/take away concept om biologische voeding in Nederland hipper te maken. 

Ik las een artikel over een visagiste die vanuit haar ziektebeeld zich ging verdiepen in de ingrediënten van de producten waar ze mee werkte. Ze schrok er erg van. Hier was ik mij ook nooit bewust van geweest. Mijn werkende carrière was ik begonnen bij een van de grootste cosmetica concerns ter wereld. Dat er ingrediënten in de producten zaten, die twijfelachtig zijn voor je gezondheid, dat had ik me nooit bedacht. 

Het artikel dat ik las was voor mij een reden om me ook eens in die ingrediënten te verdiepen  en anders te gaan ‘smeren’. Alleen bleek het niet eenvoudig om mooie, pure, kwaliteit cosmetica producten te vinden. Dit werd een hele zoektocht. Vooral in de natuurvoedingswinkel was pure cosmetica verkrijgbaar. Met alle respect voor deze winkels, maar de uitstraling was bepaald niet cosmetisch en advies kon men niet echt geven. Uiteindelijk vond ik een aantal mooie merken.

groothandel natuurlijke cosmetica

Om andere een zelfde zoektocht als mij te besparen + om mensen te verleiden ook puur te gaan smeren besloot ik INDISHA te starten. Een plek met een mooie uitstraling,  kwalitatief hoogwaardige cosmetica producten en kennis van zaken. Bovendien vind ik het leuk om me in ingrediënten te verdiepen. De meeste mensen hebben hier helemaal geen zin in.

Van 1998 tot en met 2010 heb ik als zelfstandig interim marketeer gewerkt voor grote A merken. Vanaf het begin wist ik dat ik ooit zelf iets van scratch af aan wilde opbouwen. In eerste instantie een foodconcept om biologische voeding hipper/toegankelijker te maken. Dit werd uiteindelijk eetbare cosmetica ;-)

Wat betekent natuurlijke cosmetica voor u persoonlijk en hoe probeert u dit over te brengen op uw klanten?


Ons motto is ‘smeer niet op je huid, wat je niet kunt eten’.  Dat nemen we vrij letterlijk. We checken de ingrediënten van alle producten voordat we deze besluiten op te nemen. Alleen echte pure producten komen door onze selectie, wij zijn hier erg streng in. Strenger dan veel keurmerken.

Vanuit de keurmerken mag er bijvoorbeeld nog 5% synthetische conservering in producten worden gebruikt. De merken waar wij mee werken zijn 100% vrij van deze stoffen en alsnog lang houdbaar. Wereldwijd zijn er maar een beperkt aantal merken die dit kunnen.

Puur betekent voor ons:
  • Zonder schadelijke stoffen voor mens en milieu
  • Zo hoog mogelijk gehalte aan biologische ingrediënten of ingrediënten uit de ongerepte natuur
  • Duurzame verpakking
  • Mogelijk fairtrade

Onze missie is om zoveel mogelijk midden/hoog opgeleide vrouwen in Nederland te verleiden om eens een puur cosmetica product te proberen, en daarna te blijven gebruiken. We willen dit op een positieve manier bereiken. Door een mooi en aantrekkelijk concept neer te zetten. Door middel van onder andere een online webshop, instore communicatie met klanten, kennis blogs, video’s, online visagie masterclasses en sociale media communiceren we met klanten. Ook gebruiken wij pure merken tijdens onze behandeling.

groothandel schoonheidssalon


Kunt u ons een beschrijving geven wie uw klanten zijn? En is dat in de afgelopen jaren nog veranderd? 


Onze kerndoelgroep zijn vrouwen 25-55 jaar. Mannen zijn zo’n 5% van alle klanten. Klanten zijn veelal hoger opgeleid. Veel mensen beginnen met bewuster eten (o.a. biologisch). De volgende stap is bewuster smeren. Vrouwen die zwanger zijn of ouder zijn van jonge kinderen vormen ook een grote groep klanten. Vanuit het feit dat ze geen ‘troep’  willen smeren op de tere kinderhuid.

Ook mensen die door ziekte (vaak kanker) bewuster gaan nadenken wat ze op hun huid smeren. Welk merken wij dat jongeren steeds bewuster zijn geworden over wat ze op hun huid smeren. Lang niet alle, maar wel een steeds grotere groep dan een aantal jaar terug.

Hoe helpt het merk INIKA Organic uw onderneming te groeien?


Make-up is laagdrempeliger om van niet-puur naar puur te switchen dan huidverzorgingsmerken. Het heeft minder uitleg nodig, er wordt meer naar kleur en textuur gekeken. INIKA heeft een mooie uitstraling en een aantal toppers op het gebied van (pure) cosmetica: o.a. de Mineral Powder Foundation met SPF, de liquid foundation en de mascaras.

Wij hebben in het begin INIKA zelf uit Australië geïmporteerd. Later kwam er een distributeur in de UK en daarna Biocare Products als distributeur van INIKA in Nederland.

INIKA was zelf een groeiend merk, met de vaak daarbij behorende groei struggles. Het merk is nu meer georganiseerd wat ons helpt om het beter aan te kunnen bieden. De laatste twee jaar is INIKA ook actiever geworden op social media om het merk bekender te maken, zoals veel grotere merken doen, maar voor veel natuurlijke merken nog niet logisch is. Dit helpt onze business ook, omdat er zo meer mensen naar INIKA op zoek gaan.

distributeur vegan cosmetica

Wat is het plan voor de komende 5 jaar, zijn er doelen of ambities die u wilt bereiken?


De online omzet groter laten worden dan de omzet van fysieke winkel & salon. Ook willen wij bekendheid & erkenning vergroten als de specialist in echt natuurlijke & pure cosmetica (kennis van zaken). In een pure cosmetica groeimarkt, met steeds ook grotere spelers en ook veel ‘greenwash’  producten.  Bij ons kun je ervan op aan dat wat je koopt ook echt puur is. 

Wij waren pionier op het gebied van pure cosmetica in Nederland. Lang voordat puur een trend werd. Nu wordt het concurrentieveld steeds groter - met steeds grotere spelers. Wij houden vast aan ons principe dat producten ‘ zo puur moeten zijn, dat je ze zou kunnen eten’. Hierdoor kunnen mensen blindelings bij ons shoppen. De uitdaging is om in een groter concurrentieveld met ook hele grote spelers die positie te blijven behouden. Welke boodschap geloven consumenten?

De wereld veranderd snel, zeker als het gaat om duurzaamheid. Zijn er duurzame ontwikkelingen / trends waar u als ondernemer 100% achter staat?

Minder plastic, circulaire economie, duurzame energiebronnen, duurzame cosmetica producten, vintage

Wat voor advies zou u startende ondernemers mee willen meegeven in deze branche?


Online, online, online. Fysiek speelt ook nog steeds, maar online wordt steeds belangrijker. Maar sluit wel aan bij je doelgroep. Een jongere doelgroep heeft een andere communicatie (middelen) behoefte dan bijvoorbeeld 50-ers. Helemaal de jongere doelgroep is ‘geboren’ met online.

Blijf de ontwikkelingen op dit gebied volgen en speel er op in als het relevant is voor je doelgroep. Als je zelf niet verstand van zaken hebt op bepaalde online gebieden, huur iemand in die specialist is op een gebied.

Je mag naar andere kijken, maar volg je eigen pad. Zo kun je je onderscheiden van de rest. Maak keuzes. Helemaal in het begin. Zodat je gefocust aan een aantal (niet teveel) zaken kunt werken. Wat aandacht krijgt, kan groeien.

Website INDISHA

Winkelmandje

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen
20220526 14:15:38 PC21False0FalseTrue220102